Vejle Spildevand og 8.A på Hældagerskolen i Vejle har et helt særligt bånd. Forsyningsselskabet har nemlig ”adopteret” klassen, og konceptet går ud på, at klassen besøger selskabet to gange om året. Klassen og selskabet kender efterhånden hinanden godt, fordi projektet begyndte, da de startede i 0. klasse.
I går besøgte klassen endnu en gang Vejle Spildevand. På programmet var ’Vejle Spildevand som arbejdsplads’ som optakt og inspiration til, at klassen skal i erhvervspraktik til efteråret. En række medarbejdere beskrev deres arbejdsopgaver, en typisk arbejdsdag og deres baggrund.
Formålet med temaet om Vejle Spildevand som arbejdsplads var at give klassen et indblik i, hvor mange forskellige typer af job, der er i et forsyningsselskab.
”Vi vil gerne give eleverne en forståelse af, at vi har ansat mange forskellige fagligheder her i Vejle Spildevand. Her arbejder fx både ingeniører, spildevandsoperatører og kundeservicemedarbejdere,” forklarer Ellen Ansholm Rasmussen, der er ansvarlig for projektet med adoptivklassen. Hun arbejder selv som civilingeniør.
Hun fortalte også klassen, at Vejle Spildevand har lærlinge, elever og praktikanter, så hvis eleverne får lyst til at arbejde i spildevandsbranchen, er der mange muligheder for at uddanne sig: ”I øjeblikket har vi en automatikteknikerlærling, en teknisk designer-elev og en ingeniørpraktikant. Vi samarbejder også ofte med studerende ved at stille data eller anlæg til rådighed,” fortæller hun.
En adoptionsordning mellem en virksomhed og en skoleklasse er et tæt og længerevarende samarbejde, der løber fra skolestart, og til klassen afslutter folkeskolen. Formålet er at skabe gode relationer og kontakter mellem virksomheder og elever, som begge får glæde af.
Klassenes lærere tænker virksomheden ind i forskellige fag og forløb, og virksomheden kan inddrage klassen i særlige arrangementer, nye arbejdsmetoder og videreformidle viden om branchen og selve virksomheden.