Vejle Spildevand er igen certificeret som en god arbejdsplads af Great Place To Work®. 98 % af medarbejdere siger, at Vejle Spildevand er et godt sted at arbejde. Et resultat, som næsten placerer selskabet i top 10 over bedste danske arbejdspladser med 50-499 ansatte.
I Vejle Spildevands virksomhedsplan er det et vigtigt strategiområde at være en attraktiv arbejdsplads, så medarbejderne har de bedst mulige rammer. Nu har spildevandsselskabet, der transporterer og renser spildevandet for borgere og virksomheder i Vejle Kommune, fået papir på, at strategien udføres i praksis. Great Place to Work® har for 2. gang certificeret Vejle Spildevand som en god arbejdsplads. Første gang lå selskabet i top 25. I år placerer selskabet sig næsten i top 10 over bedste danske arbejdspladser med 50-499 ansatte.
Det glæder Mikael Schultz, der er direktør i Vejle Spildevand:
- Det er en anerkendelse og et skulderklap til det arbejde, vi laver for at skabe en god kultur på vores arbejdsplads. Jeg er især stolt over, at 98 % af vores medarbejdere siger, at Vejle Spildevand er et godt sted at arbejde, siger Mikael Schultz og sender en stor tak til medarbejderne for deres deltagelse i undersøgelsen.
Det er især humor i hverdagen og en høj grad af frihed under ansvar, som ifølge medarbejdernes svar bidrager til den unikke arbejdspladskultur hos Vejle Spildevand, hvor 98 % af medarbejderne tilkendegiver, at Vejle Spildevand er er god arbejdsplads, og at de er villige til at gøre en ekstra indsats for at få arbejdet gjort. De fortæller også, at ledelsen understøtter, at opgaver og ansvar er uddelegeret, så medarbejderne har indflydelse på og ansvar for opgaverne fra start til slut.
Også blandt medarbejderne er der glæde over certificeringen. Morten Smith, der er civilingeniør og formand for personaleforeningen, kan sagtens nikke genkendende til undersøgelsens resultater.
Selv sætter han stor pris på, at både direktøren og den øvrige ledelse altid er tilgængelig:
- Som medarbejder kan man altid banke på og vende stort som småt, og det gør, at der er stor tillid - ikke mindst til at vi kan løse vores opgaver. Oveni har vi en god, uformel tone i hele organisationen. Der bliver i det hele gjort meget for, at vi har det godt sammen socialt med bl.a. fællesarrangementer. Det er vigtigt og bidrager til den gode kultur, siger Morten Smith.
Og netop tillid er vigtigt på en arbejdsplads. Great Place To Work® har i mere end 30 år undersøgt arbejdspladser over hele verden. Deres data viser, at arbejdspladser, hvor kulturen er præget af en høj grad af tillid, skaber gode resultater. Disse arbejdspladser får bedre regnskaber, mindre personaleomsætning og oplever en større kundetilfredshed end deres konkurrenter.
For at opnå certificeringen skal arbejdspladsen igennem et program, som består af to undersøgelser, hhv. en medarbejderundersøgelse og en kulturprofil. I medarbejderundersøgelsen skal medarbejderne svare på en række udsagn om virksomheden, og i kulturprofilen præsenteres virksomhedens kultur i ord og billeder. På den måde belyses arbejdspladsen fra flere vinkler.
Certificeringen opnås kun, hvis en række kriterier og procentsatser bliver opfyldt. Et af de helt centrale elementer i undersøgelsen er tillid til ledelsen og tillid medarbejderne imellem.