Vi siger snart farvel til et skelsættende 2020. Vi har derfor sat vores direktør Mikael Schultz i stævne for at høre, hvordan året er gået i Vejle Spildevand. Han løfter også lidt af sløret for, at 2021 kommer til at byde på en ”spildevandsmotorvej”, farvel til et renseanlæg og nye indsatser for at blive CO2-neutrale.
Corona-pandemien har jo vendt op og ned på vores hverdag, men hvordan har den påvirket Vejle Spildevand?
Corona-pandemien har naturligvis også sat sit aftryk hos os. Vi har haft fokus på at skabe en sikker drift af vores pumpestationer og renseanlæg, så vores kunder fortsat oplever høj forsyningssikkerhed. Vi har foretaget en række ændringer i vores drift og på vores kontorer, så vores medarbejdere kan arbejde sikkert, og vi har fået nye vaner med afstand og afspritning – ligesom alle andre.
Corona-pandemien har ikke haft påvirket vores anlægsarbejder: Vi har foretaget massive investeringer i klimaprojekter og andre kloakanlæg – og aldrig før har vi investeret så meget i byggemodninger. Mange kunder bygger nyt hus, og Vejle Kommune udstykker nye erhvervsgrunde, og det smitter af på os, fordi vi skal etablere kloaksystemer i de nye områder. Vi regner med at have brugt 50 mio. kr., når 2020 er omme. Det er rekord.
Hvilke klimaprojekter har I investeret i?
Vi har bl.a. investeret i klimaprojekt Østbyen i Vejle, hvor vi er kommet rigtigt langt i 2020. Mange delprojekter som fx boldbanen og den grønne kile er færdige, men vi kan ikke afsluttet det før 2022, fordi vi er afhængige af Banedanmark, som skal udvide broen over jernbanen ved Østerbrogade. TVIS skal også lægge nye fjernvarmerør, og det giver god mening, at vi laver vores gravearbejde samtidig med dem, så trafikken og beboerne i området bliver generet mindst muligt.
Vi har også investeret i flere store projekter, som mindsker antallet af overløb. Helt konkret nedlægger vi nu fire overløb i Bredballe og i Assendrup - dét er godt nyt badevandskvaliteten i Vejle Fjord.
Hvad vil du ellers fremhæve fra året, der snart er forbi?
Vi har gennemført en kundeundersøgelse, som viste, at kunderne fortsat er meget tilfredse med vores kerneydelser og kundeservice. Der kom 125 kommentarer, som vi har læst med stor interesse, og vi har svaret på alle kommentarerne.
Vi havde planlagt en lang række aktiviteter til udarbejdelse af en ny virksomhedsplan med strategien for de næste tre år, men corona-pandemien satte en kæp i hjulet for vores fysiske fællesmøder, workshops og teambuilding. Alligevel kom vi i mål med en samlet plan med klare ambitioner for, hvordan vi holder vand i balance. Det er jeg stolt over.
Vi har mange spændende projekter i støbeskeen, og jeg vil fremhæve tre af dem:
Til sidst vil jeg også ønske alle vores kunder en glædelig jul og et godt nytår.