Vejle Spildevand er for første gang blevet certificeret som en god arbejdsplads af det internationalt anerkendte Great Place To Work®. Hele 98% af medarbejderne siger, at Vejle Spildevand er et godt sted at arbejde. Et resultat, som direktøren glæder sig over.
I Vejle Spildevands virksomhedsplan handler et af strategiområderne om at være en attraktiv arbejdsplads, så der skabes de bedst mulige rammer for, at medarbejderne kan lave den bedst mulige opgaveløsning. Strategien lægger også vægt på at udvikle medarbejder- og lederkompetencer og understøtte personlig udvikling. Nu har forsyningsselskabet, der transporterer og renser spildevandet for borgere og virksomheder i Vejle Kommune, fået papir på, at strategien udføres i praksis. Great Place to Work® har nemlig certificeret Vejle Spildevand som en god arbejdsplads.
Direktør i Vejle Spildevand Mikael Schultz glæder sig over, at det er lykkedes at opnå certificeringen: ”Jeg ser det som et stort skulderklap til det arbejde, vi løbende laver for at skabe en god kultur på vores arbejdsplads. Jeg er især stolt over, at 98% af vores medarbejdere siger, at Vejle Spildevand er et godt sted at arbejde.”
Vil vil skabe de bedst mulige rammer for at vi som medarbejdere kan lave den bedst mulige opgaveløsning
Vi vil sikre tværgående samarbejde i organisationen for at udnytte alle kompetencer.
Vi vil udvikle medarbejder- og lederkompetencer og understøtte personlig udvikling,
Vi vil, at vores fælles DNA skal være en del af vores identitet
Blandt medarbejderne er der også stolthed over certificeringen. Kundeservicemedarbejder Winni Larsen fortæller, hvordan hun oplever Vejle Spildevand som arbejdsplads: ”Jeg oplever en stor grad af frihed i mit arbejde – fx til at planlægge mine opgaver, og jeg oplever, at mit arbejde bliver værdsat. Jeg oplever også, at hvis man har brug for hjælp, så er der altid en kollega eller leder klar til at hjælpe. Sidst, men ikke mindst så sætter jeg stor pris på vores gode og uformelle omgangstone.”
Winni Larsen er også formand for Vejle Spildevands personaleforening, og hun peger på, at foreningen er med til at skabe gode relationer og fælles oplevelser blandt medarbejderne. Coronaen har desværre sat en stopper for sommerfester, biografture og andre fælles oplevelser, men hun glæder sig til, at coronaen forhåbentligt snart slipper sit tag, og foreningen igen skal være med til at skabe en god kultur på arbejdspladsen.
Great Place To Work® har i mere end 30 år undersøgt arbejdspladser over hele verden. Deres data viser, at arbejdspladser, hvor kulturen er præget af en høj grad af tillid, skaber gode resultater. Disse virksomheder får bedre regnskaber, mindre personaleomsætning og oplever en større kundetilfredshed end deres konkurrenter.
For at opnå certificeringen skal virksomheden igennem et program, som består af to undersøgelser
I medarbejderundersøgelsen skal medarbejderne svare på en række udsagn om virksomheden, og i kulturprofilen præsenteres virksomhedens kultur i ord og billeder. På den måde belyses arbejdspladsen fra flere vinkler. Certificeringen opnås kun, hvis en række kriterier og procentsatser bliver opfyldt. Et af de helt centrale elementer i undersøgelsen er tillid til ledelsen og tillid medarbejderne imellem.
Det er første gang, at selskabet deltager i undersøgelsen. Derfor er direktør Mikael Schultz ekstra stolt over, at det er lykkedes at blive certificeret og komme i den kategori, hvor selskabet er blandt de bedste arbejdspladser i Danmark for virksomheder med 50-499 ansatte. Vejle Spildevand blev kåret som den 21. bedste arbejdsplads, og i løbet af de kommende år håber direktøren, at selskabet kan få en topplacering i kåringen.
Se Vejle Spildevands kulturprofil |
|
---|---|
Kulturprofil Vejle Spildevand.pdf
|
Download |